עפרי שגב,חבר הדור הצעיר בלשכת המסחר ירושלים
"קחו את הסיכון והמשיכו לעשות ניסיונות, כי מה שעובד היום לא יעבוד מחר,אבל מה שעבד אתמול עשוי לעבוד שוב."
(אמריטה סהארבודה , מנהלת שיווק בכירה ברשת חניות המחמד PetSmart)
כחלק מההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות, גם הדרכים שבהן אנו עושים עסקים השתנו. השיווק הדיגיטלי, בארץ ובעולם, הולך וגדל. מישהו בא והזיז את הגבינה. לפתע, כמו פטריות לאחר הגשם, צצות ומופיעות הזדמנויות עסקיות למציאת שווקים חדשים ברחבי העולם לצד סגירת קניונים מקומיים. לפתע, צצים פילים לבנים במקום מרכזים מסחריים תוססים. תופעה זו, מובילה להיעלמותם של תחומי עיסוק מסורתיים.
עם כניסת אמזון לישראל, יותר ויותר בתי עסק מוצאים את עצמם דנים בשאלה מה היא הרלוונטיות של החנות כיום על פני חנות דיגיטלית והאם הנוכחות של אמזון בישראל תשפיע על העסק שלהם כיום? כאמור, כחלק מההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות, הדרכים שבהן אנו עושים עסקים השתנו והשיווק הדיגיטלי, בארץ ובעולם, הולך וגדל ואתו צצות ומופיעות הזדמנויות עסקיות למציאת שווקים חדשים ברחבי העולם.
בתור מנכ״ל ומייסד דיגיטל אקספורט – איתור הזדמנויות עסקיות בעולם, אשר עוסקת בפתיחת שווקים בינלאומיים ואיתור לקוחות עסקיים (B2B) באמצעות פלטפורמות מסחר דיגיטליות שונות, הגדרתי חזון ברור וממוקד: לאפשר לעסקים ישראליים המעוניינים למכור את מוצריהם/שירותיהם בכל העולם, לאתר לקוחות עסקיים בעולם (יבואנים, מפיצים, רשתות קמעונאיות ועוד) באמצעות שימוש בכלים דיגיטליים אפקטיביים, ובהשקעה מינימלית.
לפני כשלוש שנים, בעודי חייל בחיל השריון אשר מתעסק בסחר דיגיטלי בפלטפורמות קמעונאיות (כמו איביי ואמזון), הצטרפתי לאיגוד לשכת המסחר ירושלים על מנת להגשים את חזוני. לא עבר חודש, ומצאתי הזדמנות ראשונה להציע את שירותיי לקהל חדש של עסקים – בכנס שהוקם על ידי מעו״ף בשיתוף לשכת המסחר ירושלים עבור עסקים קטנים ובינוניים.אך את ההזדמנות העסקית ששינתה את חיי הפרטיים והעסקיים, לא יכולתי לחזות או לדמיין לפני. אחד מהנואמים בכנס היה חן סבן, מנכ"ל חברת גיים און, שהיא נציגות עליבאבא.קום בישראל.
ההרצאה הקצרה של חן על קבוצת עליבאבא ועל עולם הסחר הסיטונאי הדיגיטלי הבין לאומי, גרמה לי להבין שיש עולם שלם שעומד מאחורי דלת שזה עתה חשפו בפניי. מיד בסוף ההרצאה, ניגשתי לחן וקבעתי אתו פגישה, ושבועיים לאחר מכן כבר נרשמתי לקורס עליבאבא הראשון מסוגו אי פעם בישראל, כאשר בסיומו טסתי לעוד שבוע של סדנה לימודית-מעשית בקמפוסים של עליבאבא בהנגז׳או שבסין. בזמן שהותי בסין, במהלך הרצאה של בחור צנוע שלקח את מפעל המברגים של אבא שלו והכניס אותו לאחת הפלטפורמות הדיגטליות של עליבאבא ובזכות כך הקפיץ את מחזור המכירות של החברה במעל 40 מיליון דולר, הגעתי למסקנה בעלי העסקים בישראל, קטנים כגדולים, מפספסים עולם עצום, פוטנציאל עסקי מטורף,שאני חייב להנגיש להם בזכות הידע שצברתי.
וכבר אז, בפברואר 2018, הרחבתי את שם החברה מ״דיגיטל אקספורט״ , ל׳דיגיטל אקספורט- איתור הזדמנויות עסקיות בעולם׳. מאז ועד היום, עזרתי לעסקים רבים בפתיחת דלתות לשווקים חדשים שמעולם לא מכרו אליהם, ולמציאת לקוחות עסקיים ברחבי העולם. קחו לדוגמה עסק שלעולם לא מכר מחוץ לישראל והיום יש לו מפיץ אירופאי, או עסק שמכר לארצות הברית במשך שנים ופתאום מוצא את עצמו שולח סחורה להונדורס, פיליפינים, אוסטריה או דרום אפריקה.
בלשכת המסחר ירושלים, פועלים כל העת על מנת לעזור ולקדם עסקים המעוניינים ביצירת קשרי מסחר בחו"ל באמצעות מפגשים עם שגרירי מדינות, נספחים מסחריים, מפגשי נטוורקינג, משלחות לחו"ל, כנסים בינלאומיים ועוד. אך כפי שלמדתי, ההזדמנויות העסקיות אינן נעצרות בעולם האופליין. כיום, קיימת האפשרות לבעל עסק להציג את מוצריו ושירותיו בפלטפורמות דיגיטליות שיעזרו לו לקבל חשיפה בין לאומית 24/7 במהלך כל השנה, בעלות נמוכה משמעותית בהשוואה להשתתפות בתערוכות בחו״ל.
כמה המהלך הזה יכול להיות אפקטיבי עבורכם?
לאתר המסחר הסיטונאי B2B הגדול בעולם כיום, עליבאבא.קום, נכנסים כ-90 מיליון אנשים מידי יום! בפלטפורמה מסתובבים לקוחות עסקיים מגוונים כמו מנהלי רכש, קניינים, סוחרים וחברות ענק מרחבי כל העולם, שרק מחפשים לקנות מוצרים וליצור קשרי מסחר בין לאומיים. הפלטפורמה הוקמה במטרה ברורה לעשות עסקים בין עסקים ברחבי העולם בקלות ופשטות. ואם תשאלו את הלקוחות שלי, תופתעו לגלות כמה זה קל למצוא לקוחות ממדינות שלעולם לא מכרתם אליהן (פנמה, אוסטרליה, ואפילו יוון שמעבר לים הקרוב). עולם המסחר העתידי יהיה מורכב ממסחר מסורתי ודיגיטלי יחדיו, ועל כן בעל עסק חייב לשלוט בדרכי השיווק השונות הקיימות כיום. יש צורך תמידי לשאוף להתפתח ולהתרחב, ועולם הסחר האלקטרוני הוא הכיוון הנכון כיום. הדיגיטל אינו מחליף את המסחר הקיים, אלא רק מעשיר אותו ומרחיב אותו. הזדמנות עסקית בשבילי היא דלת שזה עתה נפתחה וצעד אחד מעברה, יחשוף אותנו לעולם שלם, שיכול למנף אותנו עסקית ואישית. אני הראיתי לכם את הדלת, זה הזמן שלכם לצעוד צעד אחד קדימה ובמקביל לפעילות בארץ, למצוא הזדמנויות עסקיות חדשות בעולם ובכך להקפיץ את העסק שלכם למדרגה הבאה.
הכותב הוא יזם צעיר ומנכ"ל מייסד דיגיטל אקספורט – איתור הזדמנויות עסקיות בעולם,
חבר בלשכת המסחר ירושלים.
לתגובות: Dexportil@gmail.com