שאלות ותשובות הקשורות לאירועים ביטחוניים
שאלות בנושא מוגנות – מוקד פיקוד העורף במספר 104 או באתר האינטרנט
שאלות בנושא פיצויים לעסקים – 4954* או באתר האינטרנט
אתר כל זכות – שאלות ותשובות לעצמאים ובעלי עסקים
גורמי ממשל – לחיצה על שם הגורם תביא אתכם ישירות לאתר שלו
- פיקוד העורף
- המשרד להגנת העורף
- המוסד לביטוח לאומי
- משטרת ישראל
- משרד האוצר
- רשות המסים
- רשות המסים – הקרן לפיצויים
- משרד הרווחה והביטחון החברתי
- הרשות הארצית לכבאות והצלה
- ריכוז מוקדי חירום במשרדי ממשלה
באדיבות אתר כל זכות
==================================================================================
הקלות רשות המסים בשל מלחמת חרבות ברז
מצורף ריכוז חדשות ופרסומים בנוגע להקלות לציבור בשל מלחמת חרבות ברזל, בלינק המצורף:
להודעה המלאה יש ללחוץ על הודעה המבוקשת באדום
הממשלה אישרה את מתווה הפיצוי לעסקים והקלות בחל"ת
המתווה יפצה עסקים בעלי מחזור שנתי של עד 400 מיליון שקל בשנה שספגו פגיעה של 25% לפחות בהכנסות חודש אוקטובר • תקופת המינימום להוצאה לחל"ת תקוצר מ-30 יום ל-14 והדרישה לניצול ימי החופשה תבוטל • המתווה יובא לאישור הכנסת בימים הקרובים • לפי משרד העבודה, 46 אלף עובדים פוטרו או הוצאו לחל"ת מתחילת המלחמה ו-18% מכוח העבודה מושבת
הממשלה אישרה בלילה יום רביעי 1.11.23 את מתווה משרד האוצר למענה לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות מלחמת חרבות ברזל, כך מסרו בהודעה משותפת משרד האוצר ורשות המסים. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ וכן שורת הקלות במתווה החל"ת (חופשה ללא תשלום). המתווה כפוף לאישור הכנסת ויובא לאישורה בימים הקרובים.
במסחר הרציף השקל מתחזק מול הדולר והמטבע האמריקאי ירד אל מתחת לרף 4 השקלים לדולר.
מענק המשכיות עסקית
על פי המתווה שאושר, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 18 אלף ₪ עד 400 מיליון ₪ וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר ו/או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר ה-2 בספטמבר 2022, תיבחן הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק עד סוף חודש אוגוסט 2023.
עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 18,000 ש"ח – 300,000 ש"ח בשנה:
עסקים אלו יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית קבוע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק ולפי הפירוט בטבלה המצורפת
לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 ₪ לעסקים עם מחזור של עד 49,800 ש"ח בשנה ו-3,300 ש"ח לעסקים עם מחזור של עד 120 אלף ש"ח) בשנה.
עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא 300,000 ש"ח – 400 מיליון ש"ח בשנה:
עסקים אלו יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7–22 אחוז, בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה, בהתאם לנוסחה הבאה:
הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף – 100 מיליון ש"ח – יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף ש"ח. לעסקים עם מחזור של 100 – 300 מיליון ש"ח – תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון ש"ח. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 – 400 מיליון ש"ח יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון ש"ח. רשות המסים תאפשר הגשת תביעות מקוונות למענק עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דו"חות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר – אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין.
הקלות במתווה החל"ת
- הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים עד לקבלת דמי האבטלה
- הארכה אוטומטית של ימי האבטלה למי שניצל 180% מימי הזכאות ב-4 השנים האחרונות
- הפחתת תקופת החל"ת המינימלית עד לקבלת דמי אבטלה מ-30 ל-14 יום
- תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה תקטן ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים
הקלות אלו יתקיימו בתקופה שבין ה-7.10 ועד ל-30.11 – מועד היציאה לחל"ת שנקבע לפי שירות התעסוקה יהיה החל מהיציאה בפועל של העובד לחל״ת.
==================================================================================
מתווה האוצר אשר פורסם ב – 19.10.23 לראיית לשכת המסחר ירושלים וארגונים רבים במשק אינו נותן מענה לעסקים, בתאריך 23.10.23 התקיים דיון בוועדת הכספים אודות המתווה ובסופו של יום לא אושר המתווה המוצע ע"י משרד האוצר.
ועל כן, תוכן המתווה שהוצג כאן, נמחק !!! נעדכן כאשר תהינה החלטות סופיות בנושא
==================================================================================
מוקד חירום לעסקים של משרד הכלכלה
בעקבות ההסלמה במצב הביטחוני משרד הכלכלה לתעשייה ולעסקים פתח מוקד אשר ייתן מענה מהיר לצרכים שיעלו מבעלי העסקים בשטח.
- סוגיות סחר חוץ * סוגיות מזון * סוגיות תעשייה * סוגיות הנוגעות לעסקים קטנים ובינוניים
מספרו של המוקד: 6150*
למידע מלא על המוקד לחצו כאן
קישורים ועדכונים להתמודדות בחירום:
- בקשה לתשלום מקדמות לבעלי עסקים ביישובי ספר בדרום ובצפון הארץ
מערכת של רשות המסים המאפשרת להגיש הודעה על נזק ולבקש מקדמה עבור "נזק עקיף" שנגרם להם במלחמת חרבות ברזל, עוד לפני הגשת התביעה
- מוקד חירום לעסקים של משרד הכלכלה – 6150* – מתן מענה מהיר לצרכים של עסקים בשל המצב הביטחוני
- סיוע וליווי אישי – הכוונה לעסקים בחירום – הכוונה עסקית טלפונית ללא עלות של מיטב יועצי מעוף להתמודדות עם המשבר
- זכויות במצב חירום – מרכז מידע של אתר כל זכות
- קרן לפיצויים לעסקים בחירום – הסבר על הזכאות לפיצויים בגין נזק ישיר, או עקיף
- שאלות ותשובות בנושא מוגנות בפורטל החירום הלאומי – או במוקד פיקוד העורף במספר: 104
- שאלות ותשובות בנושא פיצויים לעסקים באתר רשות המיסים – או במספר: 4954*
- הקלות לעסקים במסגרת הקרן להלוואות בערבות מדינה – מטעם החשב הכללי במשרד האוצר
- הקלות לעסקים – רשות המסים – פורסם ב-10 באוקטובר
- הנחיות מקלות בנושא סימון מחירי מוצרים -מטעם הרשות להגנת הצרכן
- זכויות עובדים בחירום – מטעם משרד העבודה
- מוקד החירום בפיקוח על הבנקים – סיוע למשפחות נפגעים בטיפול בחשבונות בנק וכרטיסי אשראי במספר: 9086*
================================================================================
משולחנה של רשות המסים – הקלות בשל מלחמת "חרבות ברזל"
רשות המסים פרסמה ביום ראשון 29.10.23 הודעה לציבור המעסיקים המבהירה כי מעסיקים בכלל חלקי הארץ יהיו רשאים לתבוע פיצוי בגין שכר ששילמו לעובדים שנעדרו ממקום העבודה מכיוון שפונו מביתם בהוראת כוחות הביטחון, בשל אירועי הלחימה האחרונים.
ההוראה באה בהמשך להחלטת ממשלה מספר 950 מיום 12.10.23, החלטה מספר 975 מיום 18.10.23 וצו אלוף על סגירת שטח מרחב אוגדת עזה מיום 17.10.23, שהורו על פינוי מאורגן של ישובים הסמוכים לגבול רצועת עזה וגזרת הצפון, והיא חלה על עובדים המתגוררים בישובים שפורטו בהחלטות אלו וצורפו כנספח להודעת רשות המסים.
מעסיקים של עובדים שהינם תושבי הישובים שפורטו בהחלטות אלו, שלא הגיעו למקום עבודתם בשל הנסיבות הללו, יהיו זכאים לתבוע פיצויים בגין שכר העובדים ששולם על ידם לעובדים שלא הגיעו לעבודה בעקבות הנסיבות הללו. כאמור, לצורך קבלת הפיצוי אין מגבלה על מקום מושבו של המעסיק, כך שגם מעסיקים שאינם מצויים במסגרת האזורים שפונו יהיו זכאים לקבלת הפיצוי.
ניתן יהיה להגיש את הבקשות לפיצוי במסגרת מערכת ייעודית שתפתח ע"י רשות המיסים בתקופה הקרובה.
עוד משולחנה של רשות המסים – הקלות בשל מלחמת "חרבות ברזל"
רשות המסים פרסמה הקלות נוספות לציבור בשל המצב הביטחוני הנובע ממלחמת "חרבות ברזל".
מועד הגשה ותשלום של דוח תקופתי ספטמבר 2023 למע"מ:
כידוע, בשל אירועי מלחמת "חרבות ברזל" החליט מנהל רשות המסים, מר שי אהרונוביץ', לאפשר לעוסקים להגיש את הדוח התקופתי בגין חודש ספטמבר 2023 עד לתאריך 26.10.2023. לאור המצב הביטחוני השורר במדינת ישראל, הוחלט על מתן הקלה נוספת לעוסקים, אשר מחזור עסקאותיהם לשנת 2022 אינו עולה על 50 מיליון ₪, להגיש ולשלם את הדוח התקופתי לחודש ספטמבר 2023 עד ליום שני 27.11.2023, ללא חיוב הפרשי הצמדה, ריבית וקנסות.
הארכת תוקף הקפאת הליכי גביה ואכיפה בכלל מערכי המס עד ליום 1.12.2023:
בכלל מערכי המס, מס הכנסה, ניכויים, מיסוי מקרקעין, מע"מ ומכס לא יוטלו עיקולים חדשים בגין חובות, וכן לא יבוצעו הליכי הוצאה לפועל ומימושי עיקולים עד ליום 1.12.2023 מועד זה יעודכן בהתאם למצב הביטחוני. כל זאת, למעט מקרים חריגים באישור של סמנכ"לית בכירה לאכיפת הגבייה בלבד.
מענה לפניות יינתן במסגרת השירותים המקוונים:
א. מערכת פניות מייצגים
ב. מערכת מפ"ל
בנוסף, למייצגים המגויסים לשירות המילואים יינתן מענה מיוחד, מלבד בערוצי הפניה הרגילים, גם בתיבת פניות ייעודית במטה אכיפת הגביה ברשות המסים בדוא"ל haravot-barzel-veahifa@taxes.gov.il האמור הינו בנוסף להקלות עליהם הודיעה רשות המסים ב- 10.10.2023 בקישור להלן: https://www.gov.il/he/departments/news/sa101023-2
לפרטים נוספים:
אביטל להב – מנהל תחום דוברות
רשות המסים בישראל
טל' משרד 0747611239
טל' נייד 0584448607
================================================================================
מלחמת חרבות ברזל – הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף ל-25 עד 27 באוקטובר 2023
בשל המצב הביטחוני, פיקוד העורף קבע את ההנחיות המפורטות בתמונה המצורפת מיום רביעי, 25 באוקטובר 2023, בשעה 17:00, עד ליום שישי, 27 באוקטובר 2023, בשעה 15:00.
בשלב זה אין מגבלות על פעילות מקומות העבודה בירושלים ורוב אזורי הארץ למעט אזור שגרות, אשקלון, עוטף עזה והצפון. למידע מורחב, הנכם מוזמנים להיכנס לאתר פורטל החירום הלאומי:
https://www.oref.org.il/12487-15896-he/Pakar.aspx
=====================================================================================
הנחיות פיקוד העורף ל-21 עד 23 באוקטובר 2023
בשל המצב הביטחוני, פיקוד העורף קבע את ההנחיות המפורטות בתמונה המצורפת מיום שבת, 21 באוקטובר 2023, בשעה 19:00, עד ליום שני, 23 באוקטובר 2023, בשעה 18:00.
בשלב זה אין מגבלות על פעילות מקומות העבודה בירושלים ורוב אזורי הארץ למעט אזור שגרות, אשקלון, עוטף עזה והצפון. למידע מורחב, הנכם מוזמנים להיכנס לאתר פורטל החירום הלאומי:
https://www.oref.org.il/12487-15896-he/Pakar.aspx
=================================================================================
https://www.oref.org.il/12487-15896-he/Pakar.aspx
===================================================================================
עקב המצב הביטחוני: אושרו הארכות תוקף של רישיונות רכב ונהיגה שתוקפם פג
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חתמה על הוראות שעה המאריכות באופן אוטומטי את תוקפם של רישיונות רכב ונהיגה שתוקפם פג בין ה-7 באוקטובר ל-6 בנובמבר ולא ניתן לחדשם עקב המצב הביטחוני.
רשימת ההוראות שאושרו:
רישיונות רכב: רישיון רכב שפג בין ה-7 באוקטובר ל-6 בנובמבר, יוארך אוטומטית ב-60 יום. למידע מלא באתר משרד התחבורה לחצו כאן
==================================================================================
הנחיות פיקוד העורף לשינוע חומרים מסוכנים
עקב המצב הביטחוני פיקוד העורף הוציא הנחיות בנוגע לשינוע חומרים מסוכנים – לביצוע באופן מיידי.
===============================================================================
עדכוני רשות החשמל – מלחמת חרבות הברזל
מאגר מידע מתעדכן לפעילות רשות החשמל בעקבות מלחמת חרבות הברזל
===============================================================================
שורת הקלות וסיוע לתעשייה ולעסקים בתחומי שדרות ויישובי עוטף עזה
מינהלת רשות ההשקעות, אישרה ביום שני שני 16.10.23 שורת הקלות וסיוע לתעשייה ולעסקים
מינהלת הרשות, אישרה נהלי הקלות המיועדים לעסקים בתחומי שדרות ויישובי עוטף עזה, להם תכניות השקעה מאושרות או מבוקשות במסלולי מענקים והון אנושי.
בהחלטה זו נכללים היישובים במועצות האזוריות שער הנגב, חוף אשקלון, שדות נגב ואשכול, אשר בתיהם, כולם או חלקם, שוכנים עד 7 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה לרבות אזורי תעשייה) אשר קיבלו כתבי אישור במסלולים השונים.
ההקלות מיועדות להקל על העסקים, לעודד המשך השקעות ולאפשר ביצוע התוכניות המאושרות. הנהלים יחולו בהוראת שעה למשך שנתיים מיום אישורן על ידי המנהלה/ועדות, ולאחר מכן תיבחן המשכיותן.
מסלול מענקים על פי חוק עידוד השקעות הון:
- תשלום מלוא המענק למפעלים כנגד עמידה ב-50% מתכנית הביצוע, במקום דרישה לעמידה ב-80% מתכנית הביצוע כיום.
- הגדלת שיעור המענק הראשוני שניתן למפעלים הזכאים לכדי 90% מהמענק, במקום תשלום ראשוני של 65% כיום. היתרה תשולם לאחר בחינת עמידה ביעדי התכנית.
- עדכון אמות המידה בכללים להקצאת תקציב לצורך תעדוף בקשות, כך שיינתן ניקוד גבוה יותר לבקשות מפעלים ביישובי עוטף עזה.
- אפשרות למתן מענק מוגדל במדרגה אחת מדרגת גודל החברה, כך לדוגמה חברה קטנה (הכנסות בין 10-75 מיליון ₪) תהיה זכאית לתקרת השקעה של חברה בינונית, קרי השקעה של עד 50 מיליון ₪ במקום עד 20 מיליון ₪.
- הגדלת יחס השקעות במבנים לעומת ציוד בתוכניות חדשות כך שהשקעות במבנים יהוו עד 60% מסך ההשקעה שאושרה בתכנית, במקום 50% כיום, במטרה לאפשר השקעה בשיקום ומיגון מבנים.
- אישור שינויים מתחייבים בכתבי אישור כתוצאה מפגיעה במצבת כח האדם בעקבות המלחמה בעת בחינת עמידה ביעדי תכנית.
- מתן ארכה להגשת דוח ביצוע סופי תוך 6 חודשים מסיום ביצוע השקעות, במקום 3 חודשים כיום.
- מתן סמכות לרשות להקפיא טיפול בדוח ביצוע סופי לשנתיים, במקום שנה כיום, וכך לסייע למפעלים לעמוד ביעדי התכנית המאושרת.
- הארכת מועד ביצוע בכתבי אישור פעילים או בתוכניות חדשות בשנה אחת נוספת, מה שיאפשר למפעלים תקופה נוספת להשלמת ההשקעות ועמידה ביעדיה.
- הקטנת שיעור הדרישה להחזר מענק מצד המפעל במקרה של ביטול תכנית.
תכניות הון אנושי:
ההקלות למעסיקים להם תכנית פעילה באחר ממסלולי התעסוקה וכן על הבקשות שיאושרו עד סוף השנה:
- הארכת תקופת הקמה: חברות להן אושר מענק יוכלו להגיש בקשה להארכת תקופת ההקמה. חברות הנמצאות בתהליך אישור יזכו לתקופת הקמה מקסימלית וזאת על מנת לעמוד ביעדים ולמקסם את אפשרותם לזכות במלוא המענק שאושר להן.
- הקפאת התכנית: עסקים אשר נמצאים כבר בתוך תקופת התכנית, וכתוצאה מהמצב שנוצר נפגעה עמידתם בתנאי התכנית יוכלו לבקש את הקפאת התכנית ולהמשיכה במועד עתידי כך שיוכלו לממש את מלוא המענקים שאושרו להן.
- חילוט ערבויות והחזר מענקים: חברות שנפגעו כתוצאה מהמלחמה אשר יבחרו שלא להמשיך בתכנית, תושב להן ערבות הביצוע.
- שינויים בכתבי אישור: יאושרו שינויים מתחייבים בכתבי אישור כתוצאה מפגיעה במצבת כח האדם בעקבות המלחמה.
ההקלות המחייבות הן כפי שיאושרו במנהלה ובוועדות, ובהתאם לנוהל שיפורסם באתר הרשות להשקעות.
הרשות להשקעות תמשיך לבחון מעת לעת את הנהלים הקיימים ואת צרכי המפעלים ובהתאם למצב הביטחוני תשקול הרחבת ההקלות ו/או הרחבת תחולת ההקלות על אזורים נוספים.
================================================================================
הקלות לעסקים קטנים ובינוניים במסגרת הקרן להלוואות בערבות מדינה
החשב הכללי במשרד האוצר הציג הבוקר שורת הקלות במסגרת הקרן להלוואות בערבות מדינה
במטרה לסייע בהתמודדות עם הקשיים התזרימיים שנובעים כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל", הודיע היום (ה' 12.10.23) החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, על שורת הקלות במסגרת הקרן להלוואות בערבות מדינה.
להלן פירוט הצעדים:
- דחיית תשלומי קרן ההלוואה (גרייס): כל עסק אשר קיבל הלוואה במסגרת הקרן להלוואות בערבות מדינה יהיה רשאי לקבל דחייה על תשלומי קרן ההלוואה לתקופה של עד 3 חודשים. במהלך תקופת הגרייס ישלם הלווה את תשלומי הריבית על ההלוואה בלבד. לשם דחיית תשלומי קרן ההלוואה מתבקש העסק ליצור קשר עם נותן האשראי ממנו התקבלה ההלוואה.
- התאמת בטוחות: כל עסק יהיה רשאי לבקש שחרור יחסי של הבטוחה שהועמדה כנגד ההלוואה בערבות מדינה, כך שהיא תותאם לאחוז שנקבע בהוראות הביצוע, ובלבד שבמועד הגשת הבקשה ההלוואה שולמה כסדרה. לשם התאמת הבטוחות מתבקש העסק ליצור קשר עם נותן האשראי ממנו התקבלה ההלוואה.
- הגשת דוחות כספיים: עסקים המבקשים להגיש בקשה לקבלת הלוואה בערבות מדינה ואין ברשותם נכון למועד ההגשה דוחות כספיים מבוקרים לשנת 2022, יהיו רשאים להגיש כחלופה מאזן בוחן מלא ודוחות מע"מ לשנת 2022.
כלל ההקלות המפורטות לעיל יהיו בתוקף עד ל-7 בדצמבר 2023.
================================================================================
הקלות לעסקים קמעונאים בעקבות מחסור בעובדים הרשות להגנת הצרכן מפרסמת – הנחיות מקלות – בנושא סימון מחירים
===============================================================================
עדכון רשות המיסים בדבר הקלות לעסקים בהגשת דוחות ודחיית מועדם
1. דיווחים תקופתיים ביחס לחודש ספטמבר 2023 במע"מ ודיווח ניכויים ומקדמות למס הכנסה, יידחו עד ליום 26 באוקטובר 2023. במקביל, לא יוטלו קנסות על פיגור בדיווחים שיוגשו עד ליום 23 בנובמבר 2023, אולם תחול חבות בריבית והפרשי הצמדה עד למועד התשלום ובמקרים חריגים יינתנו הקלות (בכפוף להגשת פנייה לרשות המיסים). בכל הקשור לאי הגשת דוחות במועד על ידי משרתי מילואים, תושבי הדרום ועוטף עזה, ניתן יהיה לפנות לרשות המיסים לקבלת ביטול מלא של קנסות וחיובים בריבית והפרשי הצמדה.
2. לא יוטלו עיקולים חדשים בגין חובות ולא יבוצעו הליכי הוצאה לפועל ומימושי עיקולים, עד ליום 20 באוקטובר 2023.
3. בתקופה הקרובה, רשות המיסים תגלה רגישות וגמישות ביחס לניהול הליכים קיימים ופתיחת הליכים חדשים ובכלל זאת, בהתייחס להגשת אורכות להשגות וערעורים, הגשת מסמכים וניהול הליכי שומה.
4. מועדי הגשת דיווחים שנתיים ליחידים וחברות לשנת 2022 יוארכו (באשר לחברות, מועד ההגשה שנקבע ליום 31 באוקטובר 2023, יידחה ליום 30 בנובמבר 2023).
5. אישורי ניכוי מס במקור שתוקפם פג ביום 30 בספטמבר 2023, יוארכו עד ליום 30 בנובמבר 2023.
6. פניות של תושבי הדרום ועוטף עזה יטופלו בעדיפות בערוצי הפנייה המקוונים של רשות המיסים.
7. המועד להגשת תביעות לנזק עקיף ממבצע "מגן וחץ" יוארך עד ליום 31 באוקטובר 2023.
8. תעודות רישום לתוכנות לניהול מערכת חשבונות ממוחשבת שתוקפם פג ביום 30 בספטמבר 2023 או לאחריו, יוארכו עד ליום 30 בנובמבר 2023.
בהודעה המלאה שנמסרה עלו נושאים נוספים. ניתן למצוא את ההודעה המלאה כאן.
=====================================================================================
פעילות והפסקת פעילות במצב חירום
הפעלת העסק תתבצע בהתאם להוראות ההתגוננות של פיקוד העורף הרלוונטיות לאזור
כאשר הוראות פיקוד העורף מונעות פעילות עסקית, או מונעות מעובדים להגיע (מסיבות שיפורטו בהמשך), עסקים עשויים להיות זכאים לפיצוי על נזק עקיף, מקרן פיצויים ומס רכוש.
הזכאות לפיצויים תלויה בגורמים אחדים, והם נקבעים בחקיקה:
- עסקים הממוקמים בישובי ספר, ובתוכם כל הישובים בטווח של עד 7 ק"מ מרצועת עזה זכאים לקבל פיצויים על נזק עקיף בהתאם לתקנות קבע שתקפות תמיד.
- עסקים הממוקמים בישובים מעבר לטווח ה-7 ק"מ יהיו זכאים לפיצוי רק אם יותקנו תקנות שעה. באותן תקנות ייקבעו הטווח הגיאוגרפי שעד אליו זכאים לפיצוי, על המועדים בגינם זכאים לפיצוי, וסכום הפיצוי. זאת בנוסף לפרטים נוספים.
במקומות בהם העסקים נסגרו בהוראת פיקוד העורף, המעסיק ימשיך לשלם לעובדים את המשכורות, ובהתאם לתקנות שייקבעו יקבל פיצוי.
מי שסגר את העסק על דעת עצמו ולא בהנחיית פיקוד העורף, כפוף לחוקי העבודה הרגילים לפיהם למעסיק אין אפשרות להוציא עובד ללא הסכמתו לחופשה ללא תשלום.
יחד עם זאת, המעסיק יכול להוציא את עובדיו לחופשה בתשלום, על חשבון מכסת החופשה של העובד, שכן עפ"י החוק קביעת מועד החופשה היא בסמכות המעסיק. וכן אפשר להוציא את העובד לחופשה של עד שבעה ימים ללא הודעה מוקדמת.
יודגש, כי במידה שישנם עובדים, אשר לא עומדים לרשותם ימי חופשה צבורים, המעסיק יצטרך לשלם להם שכר עבודה. עם זאת, בסמכותו לנכות ימי חופשה עתידיים מהעובד, בכפוף להסכמת העובד.
במצבים בהם העובד מתגורר באזור בו על פי הוראות פיקוד העורף הייתה הגבלה על פעילות, אך מקום עבודתו נמצא באזור ללא הגבלת פעילות, מדיניות הפיצויים תהיה בהתאם למה שייקבע בתקנות השעה. ככלל, המעסיק אינו זכאי לפיצוי על ימי היעדרות העובד, אך לעתים נקבעים הסדרים אחרים באופן זמני.
עובד יכול להיעדר מעבודה לצורך השגחה על ילדו (עד גיל 14) וכן ילד בעל צרכים מיוחדים (אדם בגיל 3-21 עם לקות משמעותית, שבשלה מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לחינוך מיוחד( עקב סגירה של מוסד חינוך בשל הוראות שניתנו בסמכות עקב קיומו של מצב מיוחד בעורף, בתנאי שההורה השני לא נעדר מעבודתו באותו זמן לאותו צורך.
פיצויים – נזק ישיר ונזק עקיף
במקרה של נזק ישיר לעסק, כתוצאה מפגיעה פיזית יש לפעול באופן הבא:
- לפנות לקרן לפיצויים ברשות המיסים 4954* תוך מקסימום שבועיים מקרות הנזק. נציגי מס רכוש ברשות המסים, יעריכו את הנזק ויסבירו כיצד להגיש תביעה.
- אין לפנות ציוד, מלאי, פסולת או כל חפץ זר שנמצא בבית המגורים או בעסק, ללא תיאום מוקדם עם נציגי מס רכוש.
- אין לערוך תיקונים ללא תיאום עם נציג מס רכוש.
- טופס תביעה בגין נזק ישיר
מסמכים שיש להכין לצורך הפיצויים
חשוב: הנחיות נציגי מס רכוש גוברות על רשימה זו
- רשימת הציוד או המלאי שנפגע.
- דוחות כספיים או מסמכים, שמראים כי הציוד או המלאי שייך לכם (חשבוניות רכישה, דוחות מלאי מאושרים על ידי רואה חשבון ואחרים).
- אישורי מס הכנסה על ניכוי מס במקור.
- צילום צ'ק או אישור מהבנק, על ניהול חשבון בנק על שם הניזוק.
- יש להעביר לשמאים המועסקים על ידי רשות המיסים את התביעה ואת המסמכים הנדרשים וכל מסמך שיידרש בהתאם לצורך.
במקרה של נזק עקיף כגון אבדן הכנסות
עסק שנמצא בישוב ספר, ובתוך כך בישוב שמרוחק עד 7 ק"מ מרצועת עזה, זכאי לפיצויים בהתאם לתקנות הקבע, שנמצאות בתוקף תמיד. עסקים אלו יכולים לבחור האם להגיש תביעה במסלול האדום או במסלול הירוק.
לגבי פיצויים לעסקים שרחוקים יותר מ 7 ק"מ: אין עדיין הנחיות – יש לעקוב אחר הודעות רשות המיסים, יתכן כי יותקנו תקנות פיצויים בהוראת שעה.
תנאי הזכאות להגשת תביעה לפיצויים על נזק עקיף
שימו לב! לבתי אוכל ולעסקי פנאי יש הנחיות מיוחדות
אלו הם התנאים לקבלת פיצויים בעבור "נזק עקיף" במסלול תביעה שמכונה "המסלול האדום":
- עסקם של הניזוקים מצוי במרחק של 0-7 ק"מ מהגבול.
- הניזוקים הוכיחו קשר סיבתי בין הנזק לבין פעולות המלחמה.
- הניזוק עמד בתנאי הפסקת פעילות
- בענפים מסוימים נקבע שפיצוי על נזק עקיף יהיה תלוי במשך סגירתם בהתאם להנחיות כוחות הביטחון כדלקמן:
- מפעל תעשייה זכאי לפיצוי נזק עקיף בתנאי שהייתה הפסקת ייצור של לפחות 24 שעות.
- עסק במסחר ושירותים זכאי לפיצוי נזק עקיף בתנאי שתקופת ההכרזה על מצב מלחמה נמשכה למעלה משבוע.
מתי צריך להגיש את התביעה
- הודעה מיידית על נזק תוגש לרשות המיסים, קרן הפיצויים, בתוך שבועיים מיום הנזק.
- תביעה לפיצויים תוגש למנהל בתוך שלושה חודשים מיום הנזק.
בקשה לארכה (הארכת זמן) יש להגיש לפני תום המועדים המופיעים למעלה, לפרט את הנימוקים לאורכה המבוקשת ולצרף אישורים רלוונטיים.
לפרטים ומידע על הזכאות ואופן מימושה יש לפנות לרשות המיסים.
פיצוי לענפי האוכל והפנאי
הגדרות:
- תרבות ופנאי – תיאטרון, קולנוע, קונצרט, דיסקוטק, מחול וריקודים, משחק וספורט
- בתי אוכל – מסעדות, בתי קפה, פאבים, שירותי קייטרינג
צריך לעמוד בכל התנאים הבאים לקבלת פיצוי:
- העסק נמצא בישוב במרחק 0-7 ק"מ מהגבול
- יש קשר סיבתי בין הנזק לפעולות המלחמה
- הניזוק עמד בתנאי הפסקת פעילות
- הוכח נזק ממשי
- חומרי גלם או מזון שהתקלקלו והיה צריך לזרוק – אין להשליך את המזון עד לאישור מטעם נציג קרן הפיצויים. יש להודיע באופן מידי לנציגי קרן הפיצויים – בטלפון 074-7167028 (ניתן להשאיר הודעה קולית שלא בשעות הפעילות). הפיצוי על הקלקול יינתן רק בגין היום הראשון מתוך כלל ימי האירוע הביטחוני.
- ביטול אירועים מתוכננים עקב הנחיות פיקוד העורף, כגון איסור התכנסות או הגבלת מספר משתתפים
- הפסד מניעת רווח לאירועים מזדמנים כאשר העסק סגור ליותר מ 24 שעות, למשל מסעדות
מתי צריך להגיש את התביעה
- הודעה מיידית על נזק תוגש לרשות המיסים, קרן הפיצויים, בתוך שבועיים מיום הנזק.
- תביעה לפיצויים תוגש למנהל בתוך שלושה חודשים מיום הנזק.
בקשה לארכה (הארכת זמן) יש להגיש לפני תום המועדים המופיעים למעלה, לפרט את הנימוקים לאורכה המבוקשת ולצרף אישורים רלוונטיים.
לפרטים ומידע על הזכאות ואופן מימושה יש לפנות לרשות המיסים.
מפעלים חיוניים
מפעלים חיוניים מוגדרים ככאלה על ידי המשרד הרלוונטי לתחום הפעילות של המפעל החיוני. לדוגמא, משרד בכלכלה והתעשייה קובע אלו עסקים בתחום המזון יהיו מפעלים חיוניים.
בגין מה ניתן הפיצוי:
בעקבות המצב המיוחד שהוכרז בעורף, שר העבודה יואב בן צור חתם על צו להחלת פרק ד' לחוק שירותי עבודה בשעת חירום, לפיו עובדים במפעלים המספקים מוצרים/שירותים קיומיים בין היתר: תשתיות, רפואה, חשמל ומזון – ממשיכים לעבוד כרגיל. אי הגעה לעבודה במפעל חיוני, כהגדרתו בחוק שירות עבודה בשעת חירום, מהווה לכאורה עבירה פלילית.
עם זאת, עובד במפעל חיוני שנמצא בשירות מילואים פעיל, פטור מלהתייצב לעבודה.
עובדים במפעל חיוני חייבים להתייצב לעבודה בשעת חירום, ואינם זכאים לקחת חופשה בתקופה זו. בין העובד למעסיק מתקיימים יחסי עבודה על כל המשתמע מכך, אך לא יחולו הוראותיהם של אחדים מדיני העבודה, לרבות חוק שעות עבודה ומנוחה וחוק עבודת נשים. מכאן, שבשעת אסון לאומי מותר להעסיק עובדים במפעל חיוני גם בשבת ובחג ואין הגבלה על כמות השעות הנוספות שהעובד נדרש לעבוד.
===================================================================================
קרן פיצויים – לנפגעי מלחמת חרבות ברזל
אמצעי התקשרות עם רשות המיסים
ימים ושעות קבלת קהל במוקדים השונים:
א,ב,ד,ה 8:30 – 15:00.
מוקד | כתובת | טלפון | פקס | דואר אלקטרוני |
---|---|---|---|---|
אשקלון | עוז 1, אשקלון, קומה 2 | *4954 שלוחה 3
ואח"כ שלוחה 4 |
076-8091195 | ashkelonph@taxes.gov.il |
תל אביב | דרך מנחם בגין 125, ת"א, קומה 16 | *4954 שלוחה 3
ואח"כ שלוחה 3 |
076-8093310 | tlvph@taxes.gov.il |
חיפה | פל-ים 15, חיפה, קומה 6 | *4954 שלוחה 3
ואח"כ שלוחה 5 |
076-8093283 | hifaph@taxes.gov.il |
טבריה | אלחדיף 23, טבריה, קומה 2 | *4954 שלוחה 3
ואח"כ שלוחה 6 |
076-8090833 | tveryaph@taxes.gov.il |
ירושלים | כנפי נשרים 66, ירושלים, קומה 3 | *4954 שלוחה 3
ואח"כ שלוחה 2 |
076-8093058 | jlmph@taxes.gov.il |
מוקד נזק עקיף | בן גוריון 38, רמת גן | *4954 שלוחה 3
ואח"כ שלוחה 1 |
076-8093058 | nezekakif@taxes.gov.il |
הנהלת קרן הפיצויים | בן גוריון 38, רמת גן | 076-8097307 | pitzuim@taxes.gov.il |