בימינו עיקר ההשקעה בפרסום של מרבית העסקים הקטנים והבינוניים עברה לאינטרנט בכלל ולרשתות החברתיות בפרט ולבעלות בנכסים דיגיטליים שכאלה ישנה משמעות רבה עבור בעלי העסקים. לאחרונה התעוררה השאלה "האם דף פייסבוק עסקי הוא בבעלות העובד או בבעלות המעסיק?" שאלות דומות התעוררו גם לגבי דפים עסקיים ביתר הרשתות החברתיות המובילות – אינסטגרם ופייסבוק.
שאלה זו עלתה לכותרות בעקבות המחלוקת שנתגלעה בין גיא לרר, שהיה עד לא מזמן המנחה של תכנית הטלוויזיה הפופולרית 'צינור לילה' לבין ההפקה בערוץ 10 באשר לבעלות בדף הפייסבוק של התכנית. המחלוקת התבררה בבית הדין לעבודה בתל אביב בסע"ש 46976-09-17.
במועד מתן פסק הדין לדף זה היו למעלה ממיליון עוקבים ועל כן ניתן להבין מדוע כל אחד מהצדדים היה מעוניין בדף הפיסבוק של התכנית.
בית המשפט פסק לטובתו של גיא לרר והשאיר אצלו את השליטה בעמוד הפייסבוק הפופולרי, תוך שקבע 8 מבחנים לבדיקת הבעלות בנכס שכזה במדיה החברתית:
- מי הקים את החשבון ומי יזם את הקמתו – אם העובד הקים מיוזמתו או שמא המעסיק הורה לעובד להקים אותו, או שהמעסיק הקים אותו לפני שלעובד היתה גישה אליו.
- מה הזיקה בין החשבון לבין העסק – זהו מבחן כבד משקל. ככל שיש יותר זיקה בין העסק לבין הדף ברשת החברתית, בית המשפט יטה יותר לטובת הכרת הדף כנכס של בעל העסק. המתאם בין החשבון לבין העסק יבחן בין היתר ע"י ההתאמה בין השמות, התכנים והמטרות של החשבון ושל העסק. בנוסף, יבחן גם היקף השימוש שעשה המעסיק בחשבון אל שימושים אחרים שנעשו בו.
- באילו שעות נוהל החשבון – האם נוהל במסגרת שעות העבודה שהעובד קיבל שכר בגינן או שמא העובד ניהל את הדף בזמנו הפנוי?
- נשיאה בהוצאות – מי שילם הוצאות קידום הממומן של החשבון, ככל שהיו, וכן מי שילם הוצאות נלוות כגון הוצאות משפטיות, ייעוץ שיווקי, עיצוב גרפי וכיו"ב.
- מי היו השותפים בניהול החשבון בפועל – האם העובד ניהל את החשבון לבדו או שהמעסיק, או עובדים נוספים היו שותפים פעילים לניהול החשבון. למי הייתה גישה טכנית, מבחינת שם המשתמש והסיסמא לניהול החשבון?
- האם החשבון נוהל לפי הנחיות המעסיק – מה מידת המעורבות שגילה המעסיק בניהול החשבון כגורם מנחה שעושה שימוש בחשבון ככלי עבודה מקצועי. ככל שהמעסיק היה יותר מעורב ופיקח יותר על הנעשה, כך יטה ביהמ"ש יותר לראות בחשבון כנכס של המעסיק.
- האם קיימת בהסכם ההעסקה הוראה מפורשת בנוגע לזכויות השימוש בחשבון ולבעלות בו?
- האם קיים במקום העבודה נוהל ביחס לשימוש בחשבון העסק במדיה החברתית?
במקרה של 'צינור לילה' בית המשפט ציין כי "לא זו בלבד שלרר פתח את דף הפייסבוק מיוזמתו ולמטרתו שונות ממטרותיה של התכנית אותה ליווה, אלא שבכל שנות קיומו הופעל הדף על ידי לרר מבלי שערוץ 10 נוקט בכל פעולה שתצביע על מעורבותו בניהול דף הפייסבוק, על הוצאות שהוציא, על הנחיות שניתנו בעניין זה, או על עובדים שמונו לשם תפעול הדף" והמשיך "לא הוכח כי תכניו של דף הפייסבוק תואמים באופן משמעותי את תכני התכנית, וכל זאת בנוסף לכך שעבודתו של לרר על דף הפייסבוק אינה מעוגנת בחוזה העסקתו ואינה כפופה לכל נוהל שגובש במקום העבודה, מצביע על כך שדף הפייסבוק שייך לגיא לרר".
לשכת המסחר י-ם פועלת לעדכן את חבריה בהלכה הפסוקה, ובאירועים חשובים בעולמות המשפט והעסקים. יחד עם זאת, אין האמור לעיל מהווה יעוץ משפטי ואין האמור מהווה תחליף לייעוץ משפטי. ככל שבפניכם סוגיה משפטית אנא פנו לקבלת ייעוץ מקצועי מעו"ד.