יו"ר וועדת ארנונה בלשכת המסחר ירושלים ד"ר עו"ד יעקב סימון:
" רשויות מקומיות צריכות להבין כאשר הם פוגעים בבעל העסק הם פוגעים בכלכלת עירם! הבקשות לאישור חריגה הינם מכה קשה לעסקים שגם ככה בקושי שורדים, עסקים רבים מקבלים תשלומי ארנונה בסיווג שונה מתחום פעילותם, כגון: ספרים אשר הוכרו כבעלי מלאכה משלמים ארנונה רגילה המעלה ב 50% את תשלום ארנונה, ועוד… חשוב שתדעו שאתם לא לבד אנחנו כאן עבורכם "
דר' יעקב סימון הוא משפטן, ועוסק בייעוץ משפטי ובייזום וניהול של פרויקטים ותאגידים. הוסמך כעו"ד ב 1984, שימש כסגן פרקליט מחוז ת"א פיסקלי ולאחר מכן כבעלים של משרד עו"ד שהתמחה במיסוי, מיסוי מקומי ובמשפט אזרחי, מנהלי ועבודה. מאז שנת 2000 דר' סימון מייעץ למשרדי עו"ד, למשרדי רו"ח ולתאגידים במגזר הציבורי והפרטי, כותב תוכניות, מסמכי קונספט וניירות עמדה, משתתף בעיצוב מדיניות ציבורית ועסקית, ומנהל מיזמים במגזר העסקי ובמגזר השלישי.
מ"מ יו"ר הוועדה עו"ד יעקב שבת : " לא פשוט להיות בעל עסק בימים אלה ולצערנו ראשי ראשויות מרשות לעצמן להעלות את הארנונה באופן בלתי הגיוני, לדרוש תשלומי ארנונה בניגוד לפסיקה והחוק ואנחנו כאן בכדי לעצור זאת."
עו"ד יעקב שבת הוא עו"ד בישראל מאז 2002 ומגשר מוסמך מ – 2003, והוא בעל השכלה במשפט ובכלכלה. עו"ד שבת התמחה בתחומי המיסוי והמשפט האזרחי והמסחרי, מייעץ בתחומים אלה לתאגידים ויחידים, ומייצג אותם בעסקאות ובפעולות משפטיות שונות וכן בהליכים בבתי המשפט, וועדות ערר, בבוררויות ובהליכי גישור. עו"ד שבת גם מייצג נאשמים בתחום עבירות מס וצווארון לבן, והינו סנגור ציבורי מוסמך מטעם הסנגוריה הציבורית.
בימים אלה שוקדת וועדת ארנונה בלשכת המסחר ירושלים על מתווה פעילות אשר יהווה כתובת מכוונת לעסקים רבים שעומדים חסרי עונים מול רשויות אשר מקשות עליהם בעלויות ארנונה גבוהות, חלקם אף מחויבים ללא סיווג מתאים וכו'..
מהי וועדה ארנונה ומה היא עושה עבורנו העסקים?!
חזון
לשכת המסחר ירושלים מקדמת חקיקה ומסייעת בטיפול שוטף בתחום ארנונה לבעלי העסקים מול רשויות מקומיות וגופי ממשל בישראל.
בלשכת המסחר פועלת וועדת ארנונה המובילה מדיניות חקיקה, רגולציה וטיפול בנושאי ארנונה לבעלי עסקים. תחת הוועדה פועל מרכז ייעוצי ואופרטיבי למען בעלי העסקים, אשר פועל באופן מערכתי ומקצועי במסגרת הלשכה ונותן את מגוון השירותים הנדרשים בתחום הארנונה הן למגזרים עסקיים והן לבעל עסק אינדיווידואלי.
מטרות הוועדה
- יוזמות לעיצוב מדיניות ארנונה אדיקוואטית מול גורמי ממשל, בנושאים עקרוניים או מרכזיים, לרבות תוך שיתוף גורמי חברה אזרחית, מכוני מחקר ומומחים.
- ייזום ימי עיון וכנסים בהשתתפות גורמי ממשל, גורמי חברה אזרחית, מומחים וציבורי בעלי עסקים, לדיונים וסיעורי מוחות בסוגיות ארנונה חשובות.
- ארגון מערכי הדרכה ולמידה בתחום הארנונה, לציבור בעל העסקים.
- קיום קמפיינים ציבוריים מול גורמי ממשל, לקידום רפורמות ותיקוני מדיניות נדרשים במדיניות הארנונה, לרבות תוך שיתוף גורמי ממשל מקומיים, חברה אזרחית, מכוני מחקר ומומחים.
מטרות המרכז
- מתן יעוץ פרטני שוטף לבעלי עסקים בבעיות וסכסוכי ארנונה.
- ביצוע פעולות מקדמיות במישור המינהלי, באמצעות מכתבי טענות ושיחות פרונטליות, למנהלי ארנונה ובעלי סמכויות ממשליות אחרים בתחום הארנונה, אודות משגים ו/או פגמים של אי חוקיות בחיובי/צוי ארנונה בכל ענין של נישום בעל עסק נפגע.
- הגשת השגות למנהל ארנונה על חיוב ארנונה שגוי מבחינת סיווג הנכס, השימוש בנכס, שטח הנכס, אזור הנכס או זהות המחזיק בנכס, בכל ענין של נישום בעל עסק נפגע.
- הגשת עררים לוועדות ערר לענייני ארנונה של הרשות המקומית על החלטות של מנהל הארנונה בהשגות, בכל ענין של נישום בעל עסק נפגע.
- הגשת ערעורים על החלטות של ועדות ערר לענייני ארנונה – לבית המשפט לעניינים מנהליים ולבית המשפט העליון.
- הגשת עתירות מנהליות ישירות נגד עצם החוקיות של הטלת חיוב ארנונה או של צו הארנונה – בבית המשפט לעניינים מנהליים, בכל מקרה של נישום בעל עסק נפגע, וכן הגשת ערעור לבית המשפט העליון על החלטות אשר הוחלטו בעתירות אלה ע"י בית משפט לעניינים מנהליים.
- הגשת תביעות ישירות בשם כל בעל עסק נפגע לפס"ד הצהרתי בנוגע לחוקיות חיובי ארנונה ונסיבותיהם, לבית המשפט המחוזי, וכן הגשת ערעורים לבית המשפט העליון על החלטת ביהמ"ש המחוזי בתביעה לפס"ד הצהרתי כאמור.
- הגשת תובענות להשבת סכומי ארנונה שנגבו מנישום בעל עסק נפגע, ביתר ו/או שלא כדין – לביהמ"ש השלום או המחוזי והגשת ערעורים לערכאת ערעור בהתאם.
- הגשת תביעות ייצוגיות נגד הרשות המקומית בנוגע לחיובי ארנונה שגויים ו/או בלתי חוקיים המושתים על נישומים בעלי עסקים.
- ניהול הגנות, תביעות לצווי מניעה ו/או צווי עשה, ותביעות שכנגד – מפני הליכי גבייה של חיובי ארנונה שגויים ו/או בלתי חוקיים אשר הושתו על נישומים בעלי עסקים נפגעים.
- להציג תוכן קבוע בפינה שבועית של ערוץ החדשות של הלשכה -"חדשות הלשכה"
בין פעילותיה של הוועדה הינה פעילות עיקשת כצוק איתן כנגד הגזרות בתוכנית הכלכלית אשר הציג האוצר 2023 ובימים אלה נפגשת עם שרים לרבות שר האוצר על מנת להביא לצמצום הגזרות לרבות הכנת תביעה לבג"צ בנושא:
מצ"ב לינק לתוכנית הכלכלית של משרד האוצר המוגשת כטיוטה ועודכנה ב 22/5/22
הידעת?!!! עשרות רשויות ביקשו אישור חריג מהמדינה לייקר את הארנונה בשטחן
העלאה נוספת בשיעור של 1.37% שנכנסה לתוקף בתחילת 2023 והינה גורפת לכל הרשויות בארץ
כפי שמחייב החוק, בשנת 2022 לקראת שנת 2023 שלחו רשויות מכל רחבי הארץ למשרד הפנים ולמשרד האוצר בקשות לשינויים בתעריפי הארנונה לשנה הבאה. כ־40 רשויות, וביניהן באר יעקב, ראש העין, נס ציונה ומבשרת ציון, מבקשות העלאה של תעריפי הארנונה בסיווגים מסוימים, ובעיקר בסקטור העסקים, התעשייה והמסחר. המשמעות: תוספת של עשרות מיליוני שקלים לתשלומי הארנונה.
כל זאת נוסף על העלייה הארצית בשיעור של 1.37%, אשר נכנסה לתוקפה גם כן בתחילת 2023. השינוי השנתי בארנונה מורכב מהשינוי במדד המחירים לצרכן (50%) והשינוי בשכר המגזר הציבורי (50%). לרשויות עומדת הזכות לחרוג מתעריף זה, באישור משרדי הפנים והאוצר, ומכאן הבקשות שהוגשו לאחרונה ונדרשות כעת להתייחסות השרים.
לא בכל הרשויות אשר ביקשו תוספת חריגה, מדובר על העלאה בלבד. כך למשל, רשויות מסוימות כמו המועצה האזורית חבל אילות והמועצה המקומית רמת ישי, ויתרו על ההעלאה האוטומטית של 1.37% בסיווג למגורים, כ"פיצוי" על ההעלאה שהן מבקשות בסיווגים האחרים.
במכתב ששלח איגוד לשכות המסחר, לשרים דאז שקד וליברמן, שאליו כיתב גם את לשרי האוצר והפנים המיועדים, בצלאל סמוטריץ' ואריה דרעי, הוא ציין כי כלל ההעלאות המבוקשות ברשויות, בניכוי ההפחתות המבוקשות, מהוות תוספת נטל של כ־61 מיליון שקל על התושבים ועל העסקים בכל אותן רשויות יחד. כלכלני האיגוד אף "בודדו" את הבקשות להעלאות חריגות לעסקים בלבד (שכן מדובר בשני סקטורים משלמים נפרדים): מדובר על סכום של 116 מיליון שקל, שכן בסקטור זה נרשמו מרבית הבקשות להעלאת התעריף.
לפניכם לינק מכוון לרשויות אשר בחרו להגיש לאישור חריג בארנונה לשנת 2023 , 112 במספר אשר יכולים להיות חלק מקמפיין שנוביל לעצירת בקשות להעלאת תשלומי ארנונה לעסקים, נפרט בהמשך!!!
https://www.gov.il/he/departments/dynamiccollectors/arnona?skip=40
מבולבלים ולא יודעים מה לעשות … שואלים את עצמכם כיצד להתמודד עם העיריות והרשויות המקומיות ?
לאור האמור, מומלץ לעסקים, ובמיוחד לעסקים המחזיקים בשטחים גדולים, להשתמש בוועדת מיסוי וארנונה מבית לשכת המסחר ירושלים אשר בה נמצאים מיטב עורכי הדין, כלכלנים מהשורה הראשונה במשק הישראלי הבקיאים בדיני ארנונה לעסקים וגם בקיאים ברזי המשפט שכן ההבנה בעולם הארנונה וההבנה בעולם המשפט הולכים ביחד, עקב לצד אגודל.
נציג הוועדה יודע לבדוק היטב מהו חיוב הארנונה המדויק אותו צריך העסק לשלם, לפי פרמטרים שונים, הרלוונטיים באופן ספציפי לרשות המקומית המדוברת, ולמאפייני העסק הנבדק ויביא לאופטימיזציה של הארנונה הנדרשת בגין העסק.
וועדת מיסוי וארנונה מבית לשכת המסחר הפועלת ברמה הארצית לשינוי עושק הארנונה בעסקים , הובילה מאבקים ארציים רבים ולה הצלחה גדולה בהפחתת עלויות הארנונה לעסקים.
כיצד ניתן לחסוך בארנונה לעסקים ולתת לה מענה במסגרת הוועדה ?!
להלן מספר דוגמאות :
- תיקון הסיווג בו מסווג הנכס לצרכי ארנונה.
- תיקון טעויות בקביעת גודלו של הנכס.
- תיקון טעויות בהבחנה של הרשות המקומית בין "מבנה" ל"קרקע תפוסה".
- שינוי שיטת מדידה של נכס בניגוד לחוק.
- פיצול בלתי חוקי של מבנה אחד בעל מהות אחת למס' סיווגים שונים באופן המעלה את תעריף הארנונה.
- "איחוד" בלתי חוקי של שטחים שונים במבנה, אשר השימוש בהם שונה, באופן המעלה את תעריף הארנונה.
- אי חוקיות בעצם העלאת התעריפים ו/או הסיווגים בצו הארנונה ועוד…